Siemens Mobility oraz Railpool, jedna z wiodących europejskich firm wynajmujących pojazdy szynowe, podpisały wstępną umowę zakupu działki o powierzchni 15 000 metrów kwadratowych od Consorzio ZAI. Działka znajduje się na terenie węzła logistycznego Verona Interporto, największego zintegrowanego terminalu transportowego we Włoszech. Dzięki wspólnej inwestycji w wysokości około 20 milionów euro, obie firmy zamierzają wspólnie stworzyć nowoczesne centrum specjalistycznego utrzymania lokomotyw, obsługujące lokomotywy różnych producentów w ramach „otwartego dostępu”.
Nowo wybudowany obiekt będzie posiadał pięć torów do lekkiej konserwacji oraz jeden tor wyposażony w tokarkę do kół, umożliwiając testowanie lokomotyw MS i DC oraz konserwację we wszystkich głównych europejskich systemach sygnalizacji. Railpool i Siemens Mobility przewidują znaczącą zmianę w transporcie kolejowym do 2032 roku, kiedy to otwarcie tunelu bazowego Brenner ma podwoić przepustowość kolei przez Alpy.
– Wspólnie z Railpool wzmacniamy kolejowy transport towarowy na strategicznym korytarzu Werona-Brenner – powiedział Michael Peter, dyrektor generalny Siemens Mobility. – Ten dedykowany węzeł lokomotywowy jest wyposażony w najnowocześniejszą technologię utrzymania, aby zapewnić naszym klientom maksymalną dostępność i wydajność. Będzie on wspierał przenoszenie przewozów z dróg na kolej wraz z otwarciem tunelu bazowego pod przełęczą Brenner i stanie się ważną częścią naszej europejskiej sieci baz i usług – dodał.
– Dzięki naszemu nowemu węzłowi utrzymania w Weronie wzmacniamy naszą sieć usług w kluczowych europejskich korytarzach logistycznych – wyjaśnił Torsten Lehnert, dyrektor generalny Railpool. – Ta inwestycja podkreśla nasze długoterminowe zaangażowanie w dostarczanie niezawodnych, kompleksowych rozwiązań w zakresie leasingu lokomotyw, które odpowiadają zmieniającym się potrzebom klientów na całym kontynencie – uzupełnił.
Obiekt na strategicznym korytarzu Werona – Brenner zostanie zaprojektowany tak, aby zoptymalizować wydajność cyklu życia i dostępność systemu. Będzie on stanowił kluczową bazę do przeprowadzania drobnych prac konserwacyjnych, przeprowadzania rutynowych przeglądów i drobnych regulacji, zapewniając natychmiastową gotowość operacyjną. To Partnerskie Centrum Serwisowe Kolejowe potwierdza zaangażowanie Siemens Mobility jako strategicznego partnera w rozwój włoskiej infrastruktury kolejowej poprzez lokalne, zaawansowane technologicznie rozwiązania, które zapewniają bardziej niezawodny, wydajny i przyjazny dla środowiska system transportu.
Sieć zajezdni i serwisów
Centrum w Weronie będzie uzupełnieniem istniejącego Centrum Serwisowego Kolejowego Siemens Mobility w Novarze. Od 2015 roku ta baza, położona na terenie korytarza TEN-T Ren – Alpy, zapewnia kompleksowy serwis ponad 120 lokomotyw eksploatowanych przez duże europejskie firmy kolejowe.
Utrzymanie ruchu lokomotyw w transporcie towarowym to jedna z flagowych działalności Siemens Mobility we Włoszech i w całej Europie. Na całym świecie firma zarządza jedną z największych sieci zajezdni i serwisów w branży kolejowej, z ponad 100 punktami serwisowymi w ponad 30 krajach i około 7000 ekspertów w dziedzinie usług kolejowych, zapewniając do 100% dostępności systemów kolejowych swoich klientów. Railpool wykorzysta swoją wiedzę specjalistyczną z 6 własnych warsztatów i rozszerzy swoje możliwości dzięki nowemu hubowi, wspieranemu przez zespół we Włoszech i własny magazyn, w którym znajduje się ponad 4500 części zamiennych.
Współpraca
W 2024 roku obie firmy podpisały
umowę ramową na dostawę do 250 lokomotyw dla Railpool. Umowa obejmuje wielosystemowe warianty Vectronów, które mogą obsługiwać do 16 krajów i różne europejskie korytarze kolejowe.